Aquestes anotacions són una còpia exacta d'uns apunts que he entregat a la web Relats en Català. ¡Espero que us agradin!
Sobre el filòsof Guillem d'Occam i la seva "navalla de déu", te'n diré unes quantes coses. [Per cert, la navalla d'Occam també rep el nom de "principi d'economia"; aquest darrer fou el nom que li donà el mateix Occam originalment.].
Potser la frase que resumeix aquest argument, diguem-ne de caire simplista, de G. d'Occam és: "No cal multiplicar les essències sense necessitat"; o, en altres paraules: "¿Perquè explicar amb mil i un arguments el que es pot explicar només amb un?".
Aquest argument, tal i com jo l'entenc, no significa cap expressió en contra de l'existència de Déu, ni tampoc vol de cap manera justificar la no-necessitat de la seva existència. El principi d'economia d'Occam va dirigit contra la metafísica, o potser més aviat contra la excessiva complicació que aquesta encara tenia en aquells temps.
Per Occam, molts arguments metafísics són gairebé repetits, o bé molt similars, o bé no dónen realment nous arguments per a resoldre nous problemes ni metafísics, ni teològics.
Simplificadament, et diré que, en l'època de l'escolàstica, abundaven les argumentacions inútiles i complexes; per exemple, la distinció entre subjecte agent i pacient, entre matèria i forma, entre substància i accident...
Però Occam no volgué crear i utilitzar pas la seva "navalla d'Occam" contra la fe en déu i en la divinitat. Al contrari: ell opinava que la intromissió de la filosofia (és a dir, la filosofia especulativa, metafísica i complicadament elaborada) interferia i debilitaba, precisament, la fe en déu. Per tant, per tal d'afavorir la fe en déu i els principis religiosos, segons Occam, el que calia era eliminar conceptes superfluus i "sobrecarregats" de la metafísica 'més elaborada', per tal que la fe es justifiqui només en sí mateixa (és a dir, tal i com jo ho entenc, que la fe es justifiqui en els sentiments d'amor i d'adoració, i en el principi d'autoritat, i no en metafísiques abstractes i recargolades).
Per últim, trobo necessari dir que la navalla d'Occam mai va ser (Occam mai ho hauria volgut) una eina utilitzada a favor d'un escepticisme o nihilisme radicals; al contrari, fins i tot tal com Occam va descriure com a "us de la navalla", el principi de simplicitat s'utilitzava a favor de la ciència i de la religió; el seu enemic, com hem dit, era la "ultraelaboració" de la metafísica (encara que dubto bastant que Occam fos expressament enemic de la metafísica en sí, o sigui, de qualsevol metafísica existent possible; possiblement, tot i que no tinc molt clar aquest darrer punt). En altres paraules: la navalla d'Occam tenia ben bé instuccions d'ús ja definides per avançat...
Deixo aquesta informació pels relataires. Salutis!!